هفت حرف احمقانه که مردم درباره تغذیه بدنسازی می گویند

سال ها پیش، معمولا مادران دلسوز می گفتند که بعد از یک غذای سنگین به شنا نروید چون به عقیده آنها دچار گرفتگی شکم یا عضلات می شوید و مانند یک لاک پشت مرده به کف استخر فرو می روید. متخصصین پزشکی هم چنین توصیه ی عجیب و غریبی را ارائه داده اند. در اواخر دهه ی ۱۸۰۰ جان هاروی گلوگ سرپرست آسایشگاه کریک آمریکا، به برخی از شیوه های تغذیه ای عجیب و غریب از جمله خوردن غذا های ملایم و بی مزه برای متوقف ساختن قوای جنسی توصیه کرد. او ذرت مخصوص گلوگ را فقط به این منظور اختراع کرد. فهرست مشاوره ها و باور های احمقانه در مورد بدنسازی و تغذیه بدنسازی بی نهایت طولانی است و هر روز رشد می کند. متاسفانه، بسیاری از این باور ها مانند برخی از غذاهایی که با مواد نگه دارنده اشباع شده اند هنوز هم وجود دارند. در ادامه مطلب چندین مورد از این باور های غلط پیرامون تغذیه بدنسازی را مرور می کنیم.

 باور غلط اول تغذیه بدنسازی – انار سرشار از آنتی اکسیدان است

تقریبا هر زمانی که به اینترنت بروید و خبر های مورد علاقه ی خود را بخوانید، به یک غذای فوق العاده که سرشار از آنتی اکسیدان است و التهاب ها را کنترل می کند رجوع داده می شوید که به احتمال زیاد با سرطان هم مبارزه می کند. در حالی که تعداد زیادی از غذا های قانونی که به طور مشخص دارای مواد مغذی و گیاهی بیشتری نسبت به سایر غذا ها دارند وجود دارند و هر قسمت قابل هضمی از گیاهان سرشار از آنتی اکسیدان است. پس هر قسمت قابل هضم گیاه همیشه با التهاب مبارزه می کند و این شانس وجود دارد که هر گیاه به نوعی با سرطان مبارزه می کند، فقط به این دلیل باشد که حاوی آنتی اکسیدان است.
اگر شما در گوگل سیب زمینی و سرطان را جستجو کنید تعداد زیادی از لینک های مرتبط به خواص سیب زمینی در مبارزه با تومور ها دریافت می کنید، (بجز سیب زمینی سرخ کرده که باعث سرطان می شود). در مورد کامکوات یا هر میوه ی دیگری که فکر کنید هم همین طور است. این باعث می شود که شما تعجب کنید که آیا شیمی درمانی باید به سادگی از آبمیوه سبزیجات تشکیل شده باشد یا به سادگی تومور را با سالاد سیب زمینی و کلم خورد شده خنثی کنید و از بین ببرید. از آنجا که تمام ‌گیاهان در معرض عوامل اکسیداتیو قرار دارند، همه ی آنها مکانیسم های آنتی اکسیدانی دقیقی دارند. پس بهتر است که دیگر از گفتن چنین حرف هایی که میوه یا گیاه مورد علاقه شما سرشار از آنتی اکسیدان است دست برداریم، در غیر این صورت احمق به نظر می رسیم.

باور غلط دوم تغذیه بدنسازی – من فقط مرغ پوست کنده می خورم

بله احتمالا شما خیلی از نظر تغذیه ای پاک هستید و نمی خواهید حتی یک گرم چربی اشباع شده به درون رگ های شما نفوذ کند. سینه ی یک مرغ کوچک است، چه با پوست چه بدون پوست، و پوست آن تنها حدود ۵۰ کالری اضافه می کند. البته بستگی به سایز پرنده هم دارد. حدود ۵۵ درصد چربی در پوست اشباع شده است. مانند روغن زیتون، و باقی مانده ی آن حدود ۲.۵ تا ۳ گرم حتما اشباع شده است پس نگران نباشید. بنابراین اگر کسی مرغ را با پوست برای شما سرو می کند نترسید. به علاوه اگر همسرتان شما را در حالت رقت انگیزی مشغول پوست کندن مرغ ببیند، ممکن است سریعا به خانه برود و فکر کند که شما به درد هیچ کاری نمی خورید!!

باور غلط سوم تغذیه بدنسازی – نمک دریایی از نمک طبخ سالم تر است

شاید نمک‌ دریایی حاوی چند نانو ذرات از عناصر خاصی مانند کلسیم، آهن، مس و چند عنصر دیگر باشد، اما این عناصر مقادیر ناچیزی هستند. برای مثال یک قاشق از نمک دریایی حاوی ۲ میلی گرم آهن است. اما نیاز روزانه ی شما به آهن، اگر مرد باشید ۸ میلی گرم و اگر زن ۱۸ میلی گرم است. به عبارت دیگر اگر شما به نمک دریایی برای پر کردن و تامین کردن نیاز روزانه تان به مواد معدنی وابسته اید، پس شما خودتان را با ماهی اشتباه گرفته اید. درست است که نمک طبخ به شدت پردازش شده و عملا هیچ عنصر کمیابی ندارد، اما معمولا آن چیزی که نمک دریایی ندارد را شامل است و آن یُد است. کارخانه ی نمک مورتون در سال ۱۹۲۴ شروع به اضافه کردن مواد شیمیایی به نمک طبخ کرد زیرا مردم زیادی که دور از دریا زندگی می کردند هیچ غذای دریایی دریافت نمی کردند و بنا براین کمبود ید داشتند. غده های تیروئدی بزرگ و گواتر در آمریکا فراگیر شد و آمریکا مانند یک نمایش سیرک ترسناک به نظر می رسید! موقعیت بدی بود و همه ی مردم گواتر داشتند. به دلیل توجه زیادی که نمک دریایی جلب کرده است کمبود ید و مشکلات تیروئیدی (سوخت و ساز ناکافی بدن، گره ها و بزرگی ها) دوباره افزایش یافته اند، پس از مصرف نمک دریایی خود داری کنید.

باور غلط چهارم تغذیه بدنسازی – گوشت جوجه تیغی سرشار از پروتئین است

در این مورد داستان های دیگری نیز مانند خرگوش و گوشت آهو و شتر مرغ و حتی سگ هم به گوش می رسد. البته که این ها همه سرشار از گوشت هستند، چون گوشت هستند. اگر شما یک شکم پرست باشید، می دانید که پرندگان و پستانداران، ماهیان خاویاری، سخت پوستان و غیره همه دارای بافت ماهیچه ای اند و بافت ماهیچه ای نیز از پروتئین تشکیل شده است. جدا کردن نوع مشخصی از گوشت برای دارا بودن پروتئین بالاتر کار احمقانه ایست. پروتئین آنها در هر بار سرو کردن ممکن است به دلیل محتوای چربی کمی متفاوت باشد، اما این مقدار اهمییت چندانی ندارد.

باور غلط پنجم تغذیه بدنسازی – من یک سم زدای خوب نیاز دارم

تنها کسانی که سم زدایی نیاز دارند: معتادان به الکل، بنزودیازپین ها، معتادان به مواد مخدر، شیشته، کوکایین، کتامین و شاید کسانی که از سوراخ کنار کارخانه که سرب، جیوه، کروم شش ظرفیتی و آرسنیک نشت می‌کند، استفاده می کنند. به طور تصادفی خوردن برخی از چغندر های غیر ارگانیک نیاز به سم زدایی یا تمیز کردن ندارد، به ویژه از طریق استفاده برخی گیاهان بد بو که تحت نظر برخی از حامیان گرانول رشد کرده اند. در نظر داشته باشید که در سال ۲۰۰۹ ده شرکتی که محصولات سم ‌زدایی تولید می کردند حتی نمی توانستند یک سم را نام ببرند که محصولات آنها باید آن را از بین می برد. از این طریق باید فهمید که آدمهای بی فکر موجب چرخیدن دنیا می شوند. به علاوه شما خودتان یک سیستم سم زدایی عالی در بدن دارید، کلیه ها، شش ها و کبد و دیگر ارگانها نقش خیلی خوبی را در خلاص کردن بدن از محصولات متابولیسمی ایفا می کنند. مصرف یک دارو یا رژیم خاص برای پاک سازی روده غیر عاقلانه است و به احتمال زیاد بدن شما را تضعیف می کند و به طرز شدیدی اعضای بدن خودتان را قادر به انجام سم زدایی واقعی خود نخواهند کرد.

باور غلط ششم تغذیه بدنسازی  – از غذاهایی که حاوی مواد شیمیایی هستند دوری می کنم

قبلا هم در این مورد توضیح داده‌ایم اما باید دوباره تکرار شود. مواد شیمیایی ستون اصلی جهان طبیعی اند، حتی خود شما چیزی جز مواد شیمیایی نیستید. در واقع ارزش اکنون مواد شیمیایی درون بدن تان طبق کتابخانه های کلینیک مایو (که به عنوان عناصر اساسی طبقه بندی شده اند) حدود ۴.۵ دلار است. ۳.۵ دلار این مبلغ برای پوست و بقیه برای کربن، کلسیم، فسفر، گوگرد و آهن و غیره است. بستگان شما به سختی می توانند اجزای شیمیایی شما را به ازای یک فنجان قهوه داغ بفروشند، که خود قهوه هم دارای یک تن مواد شیمیایی ترسناک است. در حقیقت اگر شما تقریبا هر میوه یا گیاه طبیعی را به مواد شیمیایی آن تقسیم کنید، می توانید فهرستی پیدا کنید که خیلی شوم به نظر می رسد.
رسانه های تبلیغاتی از کلمه هایی مانند خالص و ساده برای تعریف کردن محصولات طبیعی خود استفاده می کنند، که به طور قطع اشتباه می کنند. معمولا چیز ساده ای درباره ی غذا ها وجود ندارد، که این لزوما چیز بدی هم نیست، مخصوصا هنگامی که خود طبیعت چیز هایی می سازد که طبق نظریه دانشمند تغذیه جیمز کندی ، از هر چیزی که ما بتوانیم در آزمایشگاه ها تولید کنیم، خیلی پیچیده تر و غیر قابل پیش بینی تر هستند. پس دست از بررسی کردن و بد گفتن درباره ی لیست طولانی مواد سازنده ی چیز هایی که می خرید بردارید. لزوما به این دلیل که نمی توانید درست تلفظش کنید به این معنی نیست که مضر یا بد باشند. اگر این گونه بود هرگز نمی خواستید سس کچاپ را روی سیب زمینی بریزید و چه کسی می خواهد که در چنین دنیای خاکستری ای زندگی کند. ما به مواد شیمیایی مصنوعی نیاز داریم، و تفاوت میان طبیعی و مصنوعی اغلب یک‌ نقطه نظر است. به هر حال مواد طبیعی همیشه هم خوب نیستند و مواد مصنوعی هم همیشه خطرناک نیستند.

باور غلط هفتم تغذیه بدنسازی – شربت ذرت با فروکتوز بالا سمی است

هر دو شربت ذرت و قند یک ترکیب ۵۰/۵۰ گلوکز و فروکتوز هستند. با این حال شربت ذرت فروکتوز بالا در بیشترین حالت خود دارای یک ترکیب ۵۵/۴۵ درصد از فروکتوز و گلوکز است. این تنها ۵ درصد فروکتوز بیشتر نسبت به شربت ذرت عادی یا نیشکر و شکر است. آیا برای این مقدار ناچیز باید عصبی بود؟ اینگونه تصور کنید که اگر شما ۱۲ اونس نوشابه کولا که از نیشکر تولید شده باشد بنوشید و دوست محتاط شما یک شربت ذرت با فروکتوز بالا بنوشد، شما حدود ۲۰ گرم فروکتوز و دوستتان۲۲ گم دریافت می کند. درست است تنها ۲ گرم ناچیز فرق دارند، پس نگرانی برای شربت فروکتوز بالا خیلی موضوع بی اهمیتی است و بهتر است که آن را فراموش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 14 =

به ما بپیوندید

_