هشت پیام غلطی که مجلات فیتنس به بانوان میدهند

محسن یزدانی قهرمان ایران و جهان

دلایل خوبی‌ برای توجه مردم به مجلات فیتنس وجود دارد.آنها با دادن وعده‌های عجیب و غریب مدعی این هستند که جواب همه مشکلات شما را دارند.مجلات فیتنس بانوان به دلیل داشتن سر تیتر‌های گیرا و راه حل‌های به ظاهر جذاب در این زمینه همیشه بدنام بوده‌اند.البته این مورد در مورد مجلات آقایان هم وجود دارد اما بیایید در مورد اینکه چگونه این مجلات فیتنس مخصوص بانوان حقایق در مورد فیتنس، سلامتی‌ و تغذیه صحیح را برای رسیدن به اهداف خودشان تحریف میکنند را شفاف سازی کنیم.

اگرچه برخی‌ اطلاعات موجود در این مجلات درست هستند اما بسیاری از آنها غلط میباشند که نیازمند شفاف سازی در مورد آنها هستیم.در اینجا به هشت پیام غلطی که این مقالات به بانوان ارائه میدهند خواهیم پرداخت.

۱) استفاده از وزنه‌های سبک

برای دهه هاست اینطور به بانوان القا میشود که باید از وزنه‌های سبک استفاده کنند.زیرا این مجلات می‌گویند “ اگر از وزنه‌های سنگین استفاده کنید بیش از حد بزرگ و حجیم میشوید.شما نمیخواهید که ظاهری مردانه داشته باشید، درست است؟ یا “ با استفاده از وزنه‌های سبک شما میتوانید ماهیچه‌های کشیده و جذاب داشته باشید. “ تمام این موارد اشتباه می‌باشد.عضله‌، عضله‌ است چه در بدن زنان و چه در بدن مردان همه آنها بافت‌های عضلانی هستند.اما تفاوت چیست؟

زنان تنها حدود یک دهم مردان تستوسترون در بدن خود دارند بنابراین رسیدن به بدنی مردانه و حجیم کاری بسیار دشوار می‌باشد.حقیقت این است که زنان نیز باید از وزنه استفاده کنند و باید در واقع از وزنه‌های چالش برانگیز نیز استفاده کنند.این تنها کاری است که میتوانید در جهت تغییر ظاهر فیزیکی‌ خود کنید.انجام روند تکراری ۳ ‌ست با ۱۰ تکرار و زمانی‌ هم که کمی‌ در عضلات سوزش ایجاد شد ‌ست را قطع کنید شما را به هیچ جا نخواهد رساند.

 

۲) تنها سالاد بخورید

اینطور جا افتاده است که زنان سالاد مصرف کنند و مردان استیک درست است؟ از لحاظ کلی‌ می‌توان چنین چیزی را در نظر گرفت و معمولا زنان از وعده‌های غذایی سبک تر و با گوشت کمتری استفاده میکنند.اما چرا؟ زنان به طور طبیعی به دلیل چندین فاکتور نظیر سطح تستوسترون، متابولیسم، میزان حجم خالص عضلانی و دیگر موارد نیازمند مصرف کالری کمتری نسبت به مردان هستند اما این موضوع به این معنی‌ نیست که زنان نیازمند غذا‌های متفاوتی هستند.از تمام منابع پروتئینی نظیر گوشت گاو، مرغ، ماهی‌، بوقلمون، تخم مرغ کامل، پودر‌های پروتیینی و لبنیات استفاده کنید.شما همچنان برای حمایت از تمرینات پر فشار خود نیازمند مصرف منابع پروتئینی با کیفیت هستید و همچنین نیازمند مقادیر زیادی سبزیجات و مقداری کربوهیدرات‌های پیچیده نیز می‌باشید.

 

۳) از کربوهیدرات‌ها مصرف نکنید

این جمله را کاملا فراموش کنید زیرا شما نیازمند کربوهیدرات‌ها نیز هستید.این رژیم‌های بدون کربوهیدرات که به تازگی مد شده‌اند و ظاهری خوب نیز دارند در حال افزایش محبوبیت هستند و وعده‌های زیادی را به مصرف کنندگان آن میدهند.آیا تمرینات سختی را که در باشگاه پشت سر میگذارید را به یاد میاورید؟ شما برای جایگزینی ذخایر انرژی، ترمیم بافت‌ها و سلامت عمومی‌ بدن، مغز و کارکرد صحیح ارگان‌های بدن نیازمند مصرف کربوهیدرات‌ها هستید. از مصرف جو دو سر، برنج، سیب زمینی‌ و دیگر منابع نظیر کوینوا و گندم سیاه نهراسید.البته بسیاری نیز هستند که می‌گویند کربوهیدرات‌ها اساسا برای بقا ضروری نیستند اما شما در حال تلاش برای موفقیت هستید نه فقط بقا. اطمینان حاصل کنید که بیشتر کربوهیدرات روزانه خود را در ساعات قبل و بعد از تمرین مصرف می‌کنید و همیشه بشقاب خود را با سبزیجات رنگارنگ تزیین کنید.

 

۴) تمرکز روی تمرینات هوازی

تمرینات هوازی بسیار خوب هستند.آنها باعث افزایش سرعت متابولیسم، کالری سوزی و بهبود سیستم قلبی عروقی و سیستم گردش خون میشوند اما تمرینات هوازی نباید تنها فرم از تمرینات شما باشد.به باشگاه بروید و ببینید که افراد عضلانی و دارای تناسب اندام مناسب در چه قسمتی‌ هستند، در قسمت وزنه ها! تعداد بسیار کمی‌ روی تردمیل پریده و با سرعت بسیار کم خیره به تلوزیون بالای سر خود میشوند.

 

۵) از حرکات سنگین و اصلی‌ اجتناب کنید

آیا توجه کرده‌اید که زنان درون این مجلات همیشه در حال انجام چه حرکاتی هستند؟ پشت بازو کیک بک، جلو بازو تمرکزی و حرکاتی تک مفصلی از این قبیل. اگرچه حرکات تک مفصلی دارای جایگاه خود هستند اما حرکات چند مفصلی نیز بسیار مهم میباشند. پرس سینه، پرس سرشانه، زیربغل هالتر خم، اسکات و حتی ددلیفت همگی‌ دارای مزایای بسیار زیادی در برنامه تمرینی بانوان میباشند.

حرکتی‌ مانند کیک بک باعث شکل گیری عضلات پشت بازوی شما نمیشود اما اسکات این کار را انجام میدهد. حرکات اصلی‌ و چند مفصلی باعث ساخت عضلات در کل بدن میشوند، چربی‌ سوزی را بهبود بخشیده و باعث افزایش قدرت شما خواهند شد. به علاوه انجام آنها صرف جویی در وقت نیز می‌باشد. یک روز کامل طول خواهد کشید تا شما بخواهید با حرکات تک مفصلی کل عضلات بدن خود را تمرین دهید.اما حرکات چند مفصلی اصلی‌ در زمان کوتاه تر روی عضلات بیشتری کار کرده و کارامدی بیشتری نیز دارند.

 

۶) مصرف سویا و توفو

برخی‌ می‌گویند که مصرف سویا باعث سرکوب تستوسترون در بدن مردان میشود اما زنان میتوانند هر مقدار که میخواهند از آن مصرف کنند.میتوانید از چنین مواد غذایی استفاده کنید اما احساس نکنید که موظف به مصرف آنها هستید. به احتمال بسیار زیاد این مجلات برای تعریف از برخی‌ مواد غذایی پول دریافت میکنند.آیا تا کنون مقالات زیادی را در مورد پسته در این مجلات دیده اید؟ در مورد بادام چه، یا شیر‌های جایگزین یا کلم؟ خودتان قضاوت کنید و تصمیم بگیرید که چه مواد غذائی مناسب سلامتی‌ شما میباشند.

 

۷) تمرینات فیتنس باید ظاهری زیبا از خود ارائه دهند

اکثر مجلات فیتنس بانوان تصویر خانومی را بدون یک قطره عرق، با بدنی کاملا خوش فرم و لبخندی روی صورت نشان میدهند. اما واقعیت این است که تمرین شما نباید ظاهری زیبا داشته باشد. رفتن به باشگاه و انجام یک تمرین هدفمند شامل گرفتن سلفی و خشک نگه داشتن بدن به هر قیمتی نمی‌باشد.شما اگر سخت تر و پر فشار تر نه اما میتوانید دقیقا به سختی مردان تمرین کنید. مطلقا هیچ قانون بازدارنده ای در این مورد وجود ندارد. این دیدگاه کمی‌ با ظهور سبک‌های تمرینی جدید نظیر کراس فیت تغییر کرده است. به حرف این مجلات گوش فرا ندهید و تمرینات جدی خود را انجام دهید.

 

۸) اگر تمرینات بیش از حد برایتان سخت است میتوانید آن را کنار بگذارید

ما در دنیای بسیار حساسی زندگی‌ می‌کنیم که همه جا نقل قول‌هایی در مورد حال خوب یافت میشود. نگرش غالب این چنین است که اگر شما شکست خوردید و سقوط کردید هیچ ایرادی ندارد شاید شما برای این کار ساخته نشده باشید.اما این تفکرات را دور بریزید.

نگرش “ باید بتوانم “ دوباره باید در ذهن ما باز گردد. مجلات فیتنس بانوان دائما در حال تلاش برای تایید این کمبود‌ها در مقیاس وسیع هستند. اگرچه لازم نیست که برای هر چیز کوچکی خود را کاملا درگیر کنید اما همچنین زمان‌هایی نیز هست که باید به خودتان سخت بگیرید، بلند شوید، به باشگاه بروید و تمرین کنید حتی اگر در آن زمان احساس کنید که دوست ندارید چنین کاری را انجام دهید. به عنوان انسان ما طوری طراحی نشده‌ایم که به منظور موفقیت مدام در جستجوی راحتی‌ باشیم. از منطقه امن خود خارج شده و بر تمایلات منفی‌ خود به باعث عدم دستیابی شما به بدنی بهتر میشوند فائق آیید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 17 =

به ما بپیوندید

_